Thursday, January 04, 2007

Perjalanan pulang

Selamat Tahun Baru, semua.
Alhamdulillah, saya sudah kembali ke Glasgow kelmarin setelah hampir dua minggu melawat teman di daerah Timur pulau ini. Sempat juga beraya dan beramah mesra dengan komuniti kecil Melayu di sana. Bertambah lagi kawan-kawan di sini. Seronok jadinya.
Perjalanan pergi ke Hull mengambil masa 9 jam dengan menaiki bas. Saya meninggalkan Glasgow Buchanan Bus Station seawal jam 9.30 pagi dan tiba di Hull dalam pukul 6.15pm. Pijar rasanya punggung duduk di dalam perut bas walaupun kami berhenti agak lama di Newcastle. Sebab itu, untuk perjalanan balik, saya memilih menaiki keretapi walaupun terpaksa turun naik keretapi di empat stesyen. Ini cerita tentang perjalanan balik.

(Sila klik pada gambar untuk lebih jelas)
Saya pulang pada hari pertama warga British di sini memulakan perkerjaan mereka pertama kali di tahun baru. Walaupun keretapi hanya akan bergerak ke destinasi pada jam 10.32am, saya sudah berada di stesyen seawal 8.10am. Kenapa? Kerana sahabat yang menghantar, memulakan tugas pada jam 8.30am. Sudah adat orang menumpang, segala-galanya harus mengikut masa dan aturcara si tuan rumah. Saya pun senang begitu. Sekurang-kurangnya saya tidak terlalu menyusahkan sahabat.
Saya berkeputusan tidak mahu ke mana-mana sebab beg yang dibawa agak berat dan sarat dengan barang. Almaklumlah terikut juga dengan pesta beli belah 'Boxing Day' ni. Aduh! Hebat sungguh mat salleh bila membeli belah ye?
Sedang saya duduk-duduk, terlihat dua ekor anjing, tak silap saya jenis German Shepherd berlari-larian di sepanjang laluan keretapi. Entah dari mana datangnya anjing-anjing ini, saya pun tak tahu. Yang pasti seekor, mempunyai kolar leher manakala seekor lagi, tidak. Saya rasa mereka ni sepasang sebab yang seekor tu hanya menurut saja apa pasangannya buat.
Kelam kabut jugalah pekerja-pekerja stesyen nak keluarkan si Uda dan Dara ni. Baling biskut, tak jalan. Bersiul-siul pun tak jalan juga. Yang pasti pasangan asyik mahsyuk ni berlari ke sana ke mari. Manja juga. Kebetulan pula trek kosong. Agak setengah jam jugalah, mereka cuba pujuk anjing-anjing ni naik ke platfom tapi tak berjaya. Bertambah kelam kabut mereka apabila gerabak keretapi tiba ke stesyen. Terpaksa pula pemandu memberhentikan kenderaannya agak jauh sedikit dari tempat biasa dek sebabkan anjing-anjing yang berlari di trek.
Kesian ada, nak tergelak pun ada. Sebabkan dua ekor anjing, penumpang terpaksa berjalan jauh sedikit. Kerana sayangkan binatang, petugas-petugas berhempas pulas menyelamatkan anjing-anjing ini. Hasil titik peluh, dua ekor anjing tadi pun berjayalah diselamatkan.
Saya? Tak boleh nak ambil gambar dengan lebih dekat kerana polisi ditempat pengangkutan awam - tidak boleh meninggalkan bagasi begitu saja. Sekiranya anda berbuat demikian, bagasi anda boleh dirampas. Fuh!
***
Tepat jam 10.32, keretapi yang menghala ke Manchester Picadilly bergerak meninggalkan Hull Station. Jangkaannya saya akan tiba di Selby (sebuah stesyen kecil) pada jam 11.07am dan akan menaiki keretapi ke York pada jam 11.16am.
Apabila jarum jam menginjak ke 11.05am, keretapi yang saya naiki tiba-tiba menjadi tersangat perlahan. Sepuluh minit berlalu, kelajuan keretapi ini tidak meningkat. Saya rasa kalau saya turun dan berlari di sebelahnya, mungkin saya menjadi juara! Arghhhhhhhh!!!!! Masalah mekanikal/teknikal, saya pun tak tahu. Yang pasti, saya tiba di Selby pada jam 11.26am!
Saya jeling ke arah monitor yang tersangkut di platfom 2. Keretapi seterusnya ke York akan tiba tepat jam 11.32am. Ia ditulis 'On Time'. Saya berdiri sambil berpeluk tubuh. Beg pakaian dan satu beg plastik penuh kudap-kudapan di sebelah kaki saya. Saya menunggu.... terus menunggu. Saya ditipu lagi rupanya. 'Train delayed' tertera di kaca monitor. Ia hanya tiba 10 minit kemudian. Walaupun angin sejuk sesekali melibas pakaian saya, dinginnya tak terasa kerana di dalam hati saya, api sedang marak membara.
Saya tiba di York tepat 12.20pm. Jelas sudah saya ketinggalan keretapi yang berlepas jam 11.57am. Dalam hati mula tertanya-tanya berapalah lagi yang perlu saya bayar untuk naik keretapi seterusnya ke Glasgow. Saya lompat-lompat keretapi ni kerana saya beli tiket murah dan tiket ini tidak boleh ditukar ganti hatta untuk waktu sekalipun. Oleh kerana 'service provider' saya adalah GNER, saya terus ke kaunter dan menerangkan pada pekerja wanita di situ tentang masalah saya. Saya suakan tiket-tiket saya padanya.
Saya diberikan dua alternatif. Satu, train seterusnya ke Edinburgh Waverley station akan tiba dalam masa 7 minit lagi. Dari Edinburgh, saya boleh menaiki FirstScotrail ke Glasgow ataupun menunggu sehingga 12.52pm untuk satu perjalanan terus ke Glasgow. Yang penting, saya tidak akan dikenakan apa-apa caj tambahan untuk perjalanan ini. Senyum mula memekar dibibir. Sudah pasti saya akan mengambil perjalanan terus ke Glasgow, tak perlulah saya mengusung beg-beg berat ini turun naik di Edinburgh.
Tren GNER tiba pada jam 12.45 dan meninggalkan platfom 9 di York Station tepat jam 12.52pm. Ramai juga orang di dalam tren yang menuju ke arah utara pulau ini. Tren GNER menyediakan broadband wireless untuk pelanggan mereka di dalam tren, tapi bagi saya, tingkap diluar mempunyai pandangan yang lebih menarik dari tingkap explorer7 hehehe.
Hati sangat-sangat terpaut melihat pemandangan tepi laut terutama sekali di daerah Berwick-Upon-Tweed. Memang menakjubkan. Malang sekali, bateri kamera saya mati dan saya pula tidak membawa 'charger'nya. Makanya pandangan ini saya rakamkan di dalam kotak ingatan saya sajalah. Mungkin bila ada kelapangan dan rezeki saya akan ke sana. Perjalanannya juga tidak begitu jauh dari Glasgow. Sekitar dua jam menaiki keretapi. InsyaAllah.