Monday, March 06, 2006

Kerja?

Aku dapat interview kat satu stesen tv.

By 8.30am aku dah keluar rumah sebab interview aku kat sana dalam pukul 10am. Lagipun, aku hantar member aku pi opis dia (kira opis lama aku juga) kat Bangsar. So, dari sana, aku terus pusing ke Jalan Maarof and masuk ke Sprint Highway, bayar singgit kat tol plaza dan terus menuju ke TTDI.

Elok juga aku keluar awal, sebab kat TTDI jem nak masuk ke LDP. And at the same time, aku boleh take my own sweet time untuk cari parking free tepi jalan. Aku tak nak masuk parking kat stesen tv yang dah sememangnya padat itu. So, aku parking je tepi jalan dengan doa dan harapan yang tak ada polis mabuk nak cari duit lebih dan letak surat cinta kat windscreen keta aku tu.

Pukul 9.40am aku dah tersengih-sengih kat pak guard nak minta pas masuk ke bangunan. Dapat pas, aku terus berlenggang masuk ke North building. Masuk jer, aku nampaklah celebrities tv. Ntahlah, aku agak depa tu celebrities. Tapi, bak kata member baik aku, artis yang aku kenal, cuma Michael Jackson.Maka, aku assume lah orang yang cantik-cantik aku jumpa masa berjalan dalam bangunan itu, adalah artis-artis juga.

Dengan confidentnya (aku memang selalu nampak konfiden tapi selalu gak kelam kabut) aku terus naik lif dan tekan tingkat dua. Unik gak lif kat TV3 ni, pintu dia ada dua. Depan and belakang. Macam dalam hospital pulak aku rasa. Turun kat tingkat dua, aku capai aje lah pintu yang aku jumpa. Nasib baik betul. Masuk cari orang yang akan interview aku. Sejuknya kat dalam ni macam kat tempat opis lama aku gak. Sejuk sampai ke tulang. Macam bilik mayat. Hmm… betul ke ini bangunan tv station? Atau…

Aku di bawa ke satu bilik kaca. Kat situ, si interviewer terus menginterview si interviewee (yiehah! Aku le tu). Tak ada apa-apa pun, cuma borak-borak. Tanya aku kenapa aku berenti kerja dulu. Aku cakaplah aku dah penat. Dia kata dia boleh tengok dari riak wajah aku yang aku ni dah penat sesangat. Ye ke? Nampak gaya dapat gaji ni (tu la aku kata, aku ni terover konfiden!) aku kena pi facial. Dia ketawa je. Dia tak tahu, aku serius ni! Aku memang kena pi facial. Muka aku dah dah ada dua tone warna yang ketara. Separuh gelap separuh lagi bertambah gelap!

Lepas tu dia keluar dan datang balik dengan kertas yang berkati-kati banyaknya. Dia kata aku kena buat test, dan aku tak leh guna dictionary. Pulak dah! Dia nak tengok proficiency aku. La! Terror sangat ke aku ni? Ada tiga “kertas soalan” dia bagi. Satu episode cerita lawak, satu documentary dan satu cerita mengarut. Memandangkan depa tak ada pc yang boleh spare untuk aku, aku kena tulis tangan. Punyalah lama aku tak tulis tangan, sekarang aku kena tulis pulak dah.

Tulisan aku bukanlah elok sangat. By second page, dah jadi cakar ayam. Tangan kidal aku pun dah lenguh tulis berhelai-helai atas kertas kajang. Kajang pak malau kajang berlipat… kajang hamba dah berkeronyok sana sini. Dekat tiga jam aku nak selesaikan semua test aku tu. Dari pukul 10.30am sampai dekat pukul 1pm. Dari tak lapar, sampai laparlah dibuatnya.

Aku harap-harap sangat dapat kerja ni. Kalau dapat, hush! Nama aku akan terpampang di dada-dada televisyen. Aku akan jadi terkenal gaklah. Kembang kempis hidung aku bila berangan aku nampak nama aku. Aku akan jadi translator. Aku akan jadi penulis sari kata hahahaha! Syoknya!

No comments: