Monday, May 01, 2006

Nyamok oh Nyamuuk

Dulu aku datang siang untuk buat kerja-kerja aku sebab aku tak ada tag pekerja n terpaksa guna tag visitor tiap kali datang ke tv station ni. Aku menyampah betul nak deal dengan pak gad pak gad kat sini yang sombongnya mengalahkan celebrities yang datang ke sini untuk buat promosi. Aku rasa lain kali stesyen tv ni kena allow their guards untuk jadi artis ke, pembaca berita ke ataupun pengacara rancangan, barulah vogue. Barulah kesombongan mereka itu tidak sia-sia. Barulah orang akan kata, ‘oh pak gad kat toot toot, patutlah eksyen, glamour rupanya!’

Jadi sekarang, bila aku dah dapat tag pekerja kontrak ni, kuranglah dealings aku dengan pak gad kat sini. Cuma kalau aku orang terakhir yang kena hantar kunci bilik, terpaksa jugalah aku berdepan dengan mereka yang kerek-kerek dalam bilik kecik kat pagar masuk tu. Tak larat lagi rasanya aku nak menyengih dalam kedinginan dinihari. Ha ah, aku sekarang ni jadi burung hantu. Masuk kerja lepas maghrib dan balik dalam 3 or 4am. Bukan apa, bila dah ada tag touch and go ni, aku boleh access pejabat anytime aku suka. Bila malam, suasana sunyi jadi aku boleh concentrate especially bila aku buat satu program ni. Paling payah dan paling lama aku nak habiskan.

Bila dah kerja malam ni aku boleh access internet and any websites yang aku rasa nak jenguk. Bolehlah aku updatekan apa-apa yang perlu aku update. Kemaskini yahoo mail aku dan buang spam apa-apa yang patut. Cuma yang disadvantagenya kerja malam kat sini… adalah sejenis serangga kecil yang sangat annoying terbang macam pilot mabuk or kamikaze dan suka menggigit yang kita namakan nyamuk!

Ya Allah! Punyalah banyak nyamuk kat sini, tak kira siang atau malam. Kadang-kadang aku kelakar gak tengok kengkawan yang tengah ahsyik mahsyuk buat sarikata, tiba-tiba pap sana pap sini pukul nyamuk. Termasuk aku sekali. Sometimes aku sengaja dok diam-diam and lepastu terus lancarkan serangan balas. Dapatlah 3 or 4 ekor, tapi lepas tu datang pulak satu batalion ngiiing ngiiing kat telinga… adus! Risau gak aku dibuatnya. Ini bukan jenis nyamuk aedes, macam nyamuk tiruk… besar-besar saiz Boeing 747. walaupun begitu, tempat ni boleh jadi health hazard.

Aku bukan kata nak menambah-nambah cerita, tapi memang begitulah keadaannya di sini. Aku tak tahulah punca masalah ini datangnya dari construction sites di sebelah ofis ni ataupun sungai jadi tak jadi yang mengalir kat tepi north building ni. Apapun memang kami dihimpit oleh mosquito reproduction factories. Sampaikan kereta aku yang dipakir di bawah pokok pun penuh nyamuk beterbangan kat dalamnya. Kalau aku keluar dari kereta, nyamuk-nyamuk ni pun terbang keluar sama. Depa malas nak terbang kot sebab tu depa tumpang kereta aku. Dah ada convenient transportation, guna ajelah… Gitulah gamaknya.

Walau apapun keadaan yang menakutkan ini menyebabkan aku terpaksa menukar taktik survival kalau nak terus kerja di sini. Aku kena bawa mosquito repellent.

No comments: