Thursday, September 17, 2009

Bandaraya Glasgow

...... yang akan ditinggalkan buat sementara.

Tadi, balik kerja jer terus turun ke bandar sekejap siapkan urusan sebelum terbang balik bercuti.. ahaks! Seronoknya! Tak sabar nak balik.

Bangunan Glasgow City Council. Bangunan ni menghadap George Square. Dataran di tengah bandar yang menjadi tempat lepak waktu makan tengahari atau tempat permainan musim sejuk.


Monumen untuk pejuang-pejuang Scottish yang gugur di medan perang dari Perang Dunia Pertama sampailah perang Iraq dan di Afghanistan.

George Square. Kalau cuaca baik, tempat ni memang sesak dengan manusia yang duduk-duduk, baring-baring sun baking. Dalam akhir bulan November hingga January, kawasan ni jadi tempat permainan musim sejuk. Biasanya ada ice skating ring kat tengah-tengah dataran ni. Ada carousel berkuda dan macam-macam permainan seisi keluarga.
Goma atau Gallery of Modern Arts. Ada juga beberapa kali aku masuk galeri nak tengok pameran seni kat situ. Tapi, biasanya kalau aku ke sini, aku lebih senang ke perpustakaan awam yang letaknya di bahagian basement. Ada juga cafe kecil kat perpustakaan tu. Sambil membaca sambil minum kopi. Tapi, aku biasanya cuma cari buku ajelah.

Ini patung Duke of Wellington dan selama aku kat sini, jarang aku tengok patung ini tanpa kon jalan kat atas kepala dia. Dah memang semacam tradisi untuk pastikan patung ni pakai kon trafik kuning tu. Tak tahulah macamana depa panjat statue berkuda ni semata-mata nak letak kon trafik kuning tu atas kepala dia.. Haish!

Buchanan Street. Ini kawasan membeli belah terkenal di Glasgow. Banyak kedai-kedai berjenama terkenal macam Monsoon, Zara, kedai buku Borders yang aku selalu pergi pun kat sini.
Awal pagi jadi kawasan ni tak berapa ramai orang. Tapi bila makan tengahari jer, tempat ni memang sesaklah dengan orang membeli belah. Kadang-kadang hairan gak tengok orang kat sini, dalam ekonomi yang merudum ni pun aku tengok larat lagi bawak beg kertas yang sarat tu. Berjenama lagi.. perkh!


Pemandangan menghadap ke Selatan bandar Glasgow dari tingkap tingkat 3, bangunan kolej tempat aku kerja tiap-tiap pagi dari 6am-9am, 5 hari seminggu. Daun-daun pokok dah ada yang berubah warna menandakan dah masuk musim luruh.

Beg yang dah siap dikemas. Tinggal beberapa benda lagi nak settle kan. Rasanya nanti bila hari nak balik pun ada benda yang kena settle last minute huhuhu..

8 comments:

rezeki said...

Salam Khairyn,

selamat kembali ke tanah air sis.Saya dpt membayangkan kegembiraan ryn utk pulang setelah lama di rantauan.
semoga hari raya ini memberi kecerian untuk ryn dan kita semua.

selamat hari raya aidil fitri, maaf zahir batin dari kami sekeluarga.

p/s: berapa lama kat mesia

LEELOO-ELLEMILANO7 said...

nampaknya hang dah x sabar2 nak balik..aku pun nak berangkat pulang awal pagi esok tapi hang jugak yg dah siap berkemas...syabas inspector sahab! aku ni biasalah semua nak last minute, pastu kelam kabut cam org gila!

achik said...

tahun ni xde la nyanyi lagu 'dendang perantau'.. hehehe..

Selamat hari raya kak.. maaf zahir batin.. :)

khairyn said...

salam

Rezeki
huhuhu.. antara sayu dan gembira. Tak sabar nak jumpa mak, family dan all my best friends and keluarga angkat kat Mesia. Salam Eidulfitri juga buat Rezeki dan keluarga. InsyaAllah balik Glasgow on 15th October. Ni balik sambil nak buat visa yang nak mati end next month juga ni tu yg ambil cuti panjang :p

Elly
Beg tarik aku tu reserve utk makanan ngan coklat hahahaha. Yang satu lagi baru barang2 sendiri ngan laptopla, buku la journal la huhuhu.. boleh ke study balik ni?

achik
tadak.. hahaha... Selamat hari Raya Achik dan maaf zahir batin juga :)

Perindu said...

salam khairyn

Salam aidilfitri maaf zahir batin. Selamat menyambut hari raya di malaya :)

Mimiamilia said...

beg u i pinjam bawak jalan2 satu malaya,huhuhu

LEELOO-ELLEMILANO7 said...

xpe...nanti hang study kat meja makan masa kita melantak japanese food atau pi california chicken ke kitchen ke hapa tu...kalau hang x study nanti aku katuk kepala kotak hang

khairyn said...

Salam

Perindu
Kali ni beraya di hospital.. buat ke dua kalinya huhuhu

Mimi
Macam biasa beg akan berjalan dulu dari tuannya hahaha

Elly
Huhuhu.. aku kena study gak ke? Bukan makan dan beraya jer ke?