Monday, July 09, 2012

Floria Putrajaya 2012


Bila asyik dengar promo Floria Putrajaya di radio, mulah terasa nak pergi. Jadi bila tinggal dua hari lagi pameran nak habis, aku tarik Baiyah pergi Putrajaya. Hari Sabtu yang sangat penuh aktiviti.

Rancangan hari itu, pi running kat Tasik Perdana, pergi merambu, makan tengah hari, pergi Floria Putrajaya dan malam pergi dengar puisi di Tasik Titiwangsa. Tapi, akhirnya banyak plan went haywire. Tak pergi berlari sebab masing-masing tak berapa nak sihat, akhirnya pergi mengisi perut tengah hari. Meronda cari vakuum cleaner si Baiyah lepas tu baru ke Floria Putrajaya. Pusing dari Wilayah Kuala Lumpur ke Wilayah Putrajaya.. tu diaaa.

Aku baru tahu pesta ini pesta antarabangsa tahunan he he he. Tak tahu pun tahun lepas ada dan tak pergi pun, jadi itu yang tiba-tiba teruja nak tahu apa benda Floria Putrajaya ini. Lagipun bukan jauh sangat Putrajaya dari rumah, jadi rasa rugi pula kalau tak jenguk pesta "jiran" ini ha ha ha.

Jadi, lepas projek beli penyedut hampa gas idaman, selesai solat asar, terus zooom ke Putrajaya. Hujan lebat bukan penghalang! chewah! Aku bukan pandai sangat bab-bab jalan di Putrajaya, jadi ikut papan tanda terus ke Precint 2. Ini kali keempat kut ke Precint 2. Dua kali masa mohon Certificate of Good Conduct  kat Kementerian Luar, pergi melawat booth masa pesta buku kat Putrajaya, dan sekali ini ke Floria Putrajaya. Tak susah sebenarnya nak cari lokasi pesta cuma bila cerita bab traffic management ni... hurm... panas dan terhangatlah.

Okey, apa yang bestnya kat Pesta Floria ni? Ayoyo.. mestilah pesta bunganya. Aku suka sangat dengan pertandingan laman untuk sekolah menengah. Aku sangat-sangat kagum tengok kreativiti budak-budak sekolah ni. Huh! Kalau zaman aku agaknya tak mampu buat macam ni. Memang penuh inspirasi, tahniah kepada cikgu-cikgu yang banyak bagi perangsang. 

Baiyah pulak dah terpikat dengan hiasan ala terrarium atau hiasan pokok dalam bekas kaca. Ter-excited dah nak buat terrarium kat rumah. Berkira-kira nak guna balang retak dia... huhuhu apa-apalah sebab pada asalnya dia reluctant nak ikut aku pi Floria, apatah lagi sebelum tu melalui pengalaman yang sangat horror masa nak cari parking. 

Okey, ini apa yang aku sempat rakam sebelum kamera aku abis bateri (tu laa... malas nak charge)

Ini rekaan laman yang paling kami suka. Guna elemen tradisional dan kemas.

Hiasan yang sangat kemas

Ini entri dari universiti. erk.. tak ingat uni mana

Gunakan botol warna warni untuk efek cahaya berwarna. (lubang dibuat  untuk diletak  mentol)


Terrarium. Sangat-sangat kreatif dan menarik

Penuh imaginasi

Kena tengok jauh sikit baru nak nampak objek beruang ni :)

Entri dari Pulau Pinang

Elemen air tambah lagi daya penarik laman

Senja di Putrajaya. 

Entri dari Melaka.. chait! Sungguh mendukacitakan!

Enterprem. Baiyah
Macam aku cakap tadi, bab parking memang sangat-sangat horror. Bagi aku organiser sangat alpa fasal perkara yang sangat penting ini. Pengunjung ke Floria dibiarkan sendiri untuk mencari tempat meletak kereta sendiri. Kalau ada anggota trafik yang patut memantau lalulintas pun, mereka tak buat apa-apa, cuma duduk dan berborak. 

Perlu diingatkan, bukan semua pengunjung ke pesta Floria adalah orang Putrajaya atau mereka yang familiar dengan tempat itu. Orang macam aku misalnya, yang pergi ke Precint 2 empat kali setakat ini. Sepatutnya ada cukup tanda jalan untuk memberitahu pengunjung di mana hendak meletak kereta. Bukan ditinggalkan sendirian macam kambing tak tahu arah. 

Akibatnya, ramai yang sengaja masuk salah jalan sampai menyusahkan pemandu lain. Letak kereta di padang tak ada sistem keluar masuk, akibatnya sesak jalan. Tak ada tanda arah untuk kawasan meletak kereta, akibatnya sesak lagi. Dan berpusing-pusing mencari tempat letak kereta. 

Seriously kalau inilah tahap international huhuhu.. sangat-sangat malu dengan sistem trafik masa pesta itu. Anggota trafik, kalau mahu berborak sekali pun, janganlah terlalu obvious sangat sampai lupa tanggungjawab tugas yang diberikan. Susah kalau tahap kerja masih tidak profesional.

2 comments:

Dadan Sujana said...

Salam dari kami di Bandung dan kami nantikan kedatangan anda dan keluarga di Bandung dimana anda dapat menyaksikan berbagai aneka flora khas Indonesia di daerah lembang dan sekitarnya! Terimakasih!
kami sebuah perusahaan rental mobil Bandung yang melayani berbagai keperluan perjalanan anda situs kami http://megahrental.blogspot.com

Feyruz M Ayob said...

Nice blog :) Jemput dtg ke blog saya juga di http://feyrul.blogspot.com terima kasih ye