Saturday, September 16, 2006

Kalaulah ...

Kalaulah mak tahu, agak-agak dia bangga tak?
Kalaulah mak tahu, agak-agak dia suka tak?
Susah nak cakap pasal mak ni. Mak tipikal orang Jawa dulu-dulu. Tak suka puji anak. Bimbang, kalau puji anak, kalau timang anak macam tatang minyak yang penuh, anak jadi derhaka. Macam Yahudi, bani yang dulu tinggi darjatnya, keturunan nabi dan rasul (kecuali Rasulullah yang berketurun bani Hasyim) sehingga derhaka kepada Allah. Jadi cara mak tunjukkan suka adalah dengan diam, tak langsung buka cerita. Tapi, kalau dia tak suka, semua yang sudah menjadi lipatan sejarah pun boleh jadi berita terkini. Itulah mak.
Tapi aku tak komplen cara didikan mak. Aku rasa cara tu memang releven untuk didik aku yang memang jenis tak makan saman. Lagipun, aku rasa dengan cara itu, aku sekarang jadi orang yang kuat semangat, tak senang putus asa dan yang paling penting selamba. Aku pun dah 'dididik' untuk tune on and off bila-bila masa aku fikir perlu.
Satu lagi perangai mak ni, dia tak suka orang buat pekerjaan yang dia boleh buat. Contohnya menjahit. Mak memang pandai menjahit. Semua baju tradisi aku, abah, along dan anak-anak buah aku, maklah yang jahit. Mak tak nak bagi orang jahit. Kalau orang lain yang jahit, alasan yang dia bagi 'kalau nak bagi orang duit suruh jahit, baik bagi mak sendiri duit tu, bukan mak tak boleh jahit'. Sebagai anak yang menurut kata, terpaksalah aku serah kain pada mak buat baju walaupun aku berat hati.
Bukan apa, mak pun ada kerja lain nak buat, tak naklah bersengkang mata semata-mata nak siapkan baju kurung aku. Kesian kat mak. Kesian gak kat baju aku tu. Kalau mak dah letih, lengan baju aku boleh jadi panjang seinci. Dah tu kesian kat aku plak, sebab bahu rebeh sebelah. Ish!
Selain dari jahit baju, mak suka memasak. Kalau ada resepi yang dia berkenan, mesti dia nak belajar buat. Kalau makanan tu aku tak berapa berkenan pun dia akan buat juga. Yang penting dia suka. Tak kisahlah mak. Sekarang ni mak memang terkenal di kalangan jiran-jiran, sebagai orang yang pandai buat karipap dan apam senyum. Oh lupa! Samosa juga.
Bila mak masak, dia tak suka orang ganggu hatta bantu dia potong bawang sekalipun. Jadi sebagai anak yang patuh, aku jarang masuk ke dapur. Tugas aku mengemas, mengemop dan memvakum karpet sebab mak tak suka buat kerja-kerja remeh tu. Hasilnya, sepanjang hidup aku, kalau aku nak makan sedap, aku cuma perlu dail nombor dan beritahu bila nak balik hehehehe. Hasil dari hasil ini pula, aku jadi anak yang tak pandai masak langsung!
Tapi, bak kata orang 'desperate time needs desperate measure'. Sejak aku duduk kat sini, di tempat orang cuma guna coconut powder bukan kelapa parut, ikan salmon atau trout sebagai pengganti ikan kembung .... ish! terer gak aku masak. Menjadi gak aku punya kari dengan masak kicap.
Mak, sedaplah ... tak cemplang langsung. Sampai housemate aku nak hirup kuah sampai habis hihihihi ....
Untuk orang macam aku yang dapurnya berselerak kat tepi jalan dan utensilnya adalah kertas biru, hijau dan merah dengan gambar agung, ini dah kira a great achievement! Agaknya kalau aku bukak kedai masakan melayu kat sini, laku kot, hihihi berangan!

No comments: