Friday, February 01, 2008

Ayoyo!

DISGRACED MP Derek Conway was yesterday thrown out of the Commons and told to give back £13,000 paid to his sons Henry and Freddie.

His punishment was questioned by MPs, who asked whether a ten-day suspension was harsh enough.

Labour MP Frank Field said if such an 'embezlement' had happened in a Commons canteen 'we would have expected that person to leave that day.'

He added: 'I believe we should treat ourselves in a similar manner.'

The suspension of the Old Bexley and Sidcup MP came as No.10 and Justice Secretary Jack Straw backed calls for more transparency ove MPs expenses.

'I've never understood for the life of me why MPs are not required to say who they employ,' said Mr Straw.

'We are spending public money. Of course people should know.'

Mr Conway, who was accused of paying both his sons public money for doing little or no work, yesterday defended their lifestyles. The MP said: 'Young people will be young people. They have a right to a social life.'

Hoh! Berapa ramai MP, ADUN kat Malaysia yang amalkan perkara yang sama? Kronism dan nepotism? Nak tau lagi pasal kes ni? Boleh baca sini. Tapi sekurang-kurangnya dia 'ditendang keluar' dari House of Commons kan? Agaknya kalau jadi kat ahli politik di Malaysia, mungkin dia akan dibelai-belai dan dipujuk-pujuk ??


Metro Feb 1, 2008
Flamboyant Henry is a kind geezer, says pals

by Sarah Hills

CLOSE friends of Henry Conway yesterday rallied to tell the real story of the party boy now dubbed 'Hooray Henry.'

The tall blond has been in the spotlight because his father, Conservative MP derek Conway, was found to have 'misused' taxpayers' money by employing him and his brother Freddie as researchers. Mr Conway was yesterday thrown out of the Commons.

Henry who allegedly received £32,000 of taxpayers' money while at university, remains silent over the furore but his friends jumped to his defence.

Gail Downey, the co-author of his Weardowney Knit Couture book, said he did lots of charity work.

She claimed the 25-year-old worked for no fee to arrange a party for Sir Elton John's Aids Foundation last year, which raised £300,000. She added: 'Henry has quite exquisite brain; his knowledge of costume, art and architecture is quite beyond his years.'

She described him as the 'kindest person' when he acted as her wedding planner lasy year.

Stars including Girls Aloud singer Sarah Harding have also backed Mr Conway. Harding's boyfriend night club DJ Tom Crane, told Metro: 'We love Henry to bits. I love the geezer and I trust him implicitly.'

Another pal added: 'Hen has been made out to be a completely different person. He's not the out-of-control gay boy who touts himself around.

'He's someone whose passion is making sure all his friends are happy. He;s so welcoming and has an infectious personality which lights up any dull room. He's the most genuine person I've ever met.'


Buatlah perbandingan dan pendapat kau orang sendiri. Mungkin kita punya pandangan yang sama. Fikir-fikirkan, kalau bukan untuk kita tapi untuk generasi akan datang.

Wah! Media Malaya sudah 'berkobar-kobar semangat' bercerita tentang pembangunan negara ye? Sahabat-sahabat bekas seangkatan dengan aku dulu beritahu cuti di tempat kerja mereka sudah dibekukan. Jentera-jentera semua sudah bersedia. Spekulasi pasal tarikh tu tak usah ceritalah. Macam-macam! Tapi yang pasti, memang sudah dekat sangat-sangat. Oh.. mata wang pun semakin 'kukuh' (?) RM6.3=£1. Aku cadangkan sesiapa yang ada duit tu mulalah beli pound sterling ni. Tak lama lagi mesti naik ke RM7 lebih lagi. Tapi siapalah aku kan.. bukan tahu bab-bab ekonomi dan pertukaran mata wang ni. Cuma yang aku tahu USD dah jatuh. Inflasi di UK semakin naik dan katanya kemelesetan ekonomi di Eropah akan mencecah pada paras yang paling buruk tahun ni. Ya, fikir-fikirkanlah ye.


Oh ada artikel menarik yang aku baca dalam Metro semalam. Kalau nak baca, ada di sini.

p/s - aku rasa macam nak rehat sekejap laa. Emosi aku dilanda 'gales'. Aku kena buat psycho-analysis lagi hahaha. Perlu lebih menghayati buku Al-Mathurat. InsyaAllah, kejap jer ni, rasanya.

Tata.. take care.

4 comments:

Pa'chik said...

ada spekulasi baru, 13 februari...

err.. kata melaya mana ada empi perangai lagu ni lah.. ko saje je wat pitenah... ekekek... kat negarakuku.. semua empi baik-baik lah... sekupang pun tak dak kepentingan.. [itu ucapan kat sabah dua tiga hari lepas.. hohoho...]

err... nak coti dah.. ari tu kata nak wat tanding-tanding hapa ntah... kalau tak jadik, kira adiah tu kasik aku je lah ek... ekekek...

akirasuri said...

Hoho..
nak itut pi rehat-rehat..
nak itut pi sekotlen..
hehek!

ńĕĕń said...

Salam…

Ahli politik di Malaysia ‘kebal’ di segi undang2 (betul ke ayat ni?), kalau terbukti pun boleh cari sesiapa yg sanggup dijadikan kambing hitam… pada yg Melayu Muslim mungkin dia org tu terlupa yg kita ni hidup bukan takat kat sini jer… Masa bertugas di daerah, bila timbul isu2 cam ni semua, boleh ada yg beri pendapat ‘kalau kita tak buat org lain pun buat gak’. Habis tu klu org tu gali lubang kita pun kenalah gali lubang dan masuk sama… GE dah semakin hampir, maka akan adalah bayaran2 utk ‘projek’ yg diluluskan… kita org yg kat finance ni mmg tension bila itu yg berlaku…

Mmg susahkan nak jadi cam Khalifah Omar Abdul Aziz kecuali bagi mereka yg benar2 sedar amanah itu beras sebenarnya.

Nak gi bercuti ye… happy holiday… Ni tengah musim jamuan limau…

khairyn said...

salam

pa'chik
tanding2 tu jadi tapi tengah kumpul bahan, tunggu jer la.
Nak adiah ke? Oh untuk ko special. Syyy.. tak leh la bagitau kat sini, nanti orang lain tau. Perkh!!

akira
ayoyo. Mana ada jalan2. Itu hati manyak tak tenteram la amoi! Sikarang sudah okek sikit. Allah bagi free, snow hahahah

neen
kalau kat negara lain ahli politik sanggup letak jawatan sebab itulah tindakan yang paling gentleman sekali, tak pun ada yang sanggup bunuh diri tapi kat mesia lain, ahli politik sanggup bermati-matian nak kekalkan jawatan.
Amanah memang sangat berat kadang2 rasa macam x tertanggung.

oh tak pergi jalan-jalan. Mengembara dalam fikiran ja :)