Thursday, January 31, 2008

Hijab

Lauren : "One more question. I hope you don't mind."

Aku : "Shoot!"

Lauren : "Do you always wear headscarf back home?"

Aku : "Yep."

Lauren : "Oh."

Aku : "It's a predominantly Muslim country so most Muslim women wear headscarf, like part of our daily clothes."

Lauren : "Hmmm.. hmmm."
Jari-jarinya pantas menulis di atas kertas kajang. Aku subjek (dan prediket? hehe) yang dia temuramah untuk esei Journalism yang perlu dihantar hari itu.




Semoga semangat juang wanita Turkey terus membara.

8 comments:

mudin001 said...

Sama macam kat blog Pokcik... tak tahu nak kata apa... hehheh!

nUr@dDeEn said...

Huh! Tp kat M'sia ramai jugak yg tak pakai walopun xde bantahan dr pihak berkuasa. Mudah-mudahan kita semua dapat mengambil iktibar!

Wah! Jadik subjek utk kajian ilmiah ya? =B

akirasuri said...

Hahak..
selalu menemuramah ek..
arini ditemuramah :D
besh besh :D

*terbayang muka kering akak*

:))

Pa'chik said...

muka ko kering? pakailah pelembab... ekekek...

dia tak tanya ikatan tudung jenis apa yang ko pakai hari tu? ekeke...

Azhar Ahmad said...

Wahhh wanita Turki menemuduga...

p/s ada no phone tak? Nak berkenalan... Pusat saya dalam (padahal buncit!). Mak kata kawin orang jauh... Ahahahah

ńĕĕń said...

Salam….:-)

Tadi pagi seblm ke pejabat sempat gaklah tengok MHI, kebetulan rakaman perkahwinan Ning… alangkah cantik & elok kiranya mmg itulah pakaian mereka semua di luar majlis tersebut… semuanya bertudung… (dlm hati dah teragak nak letak citer ni kat blog ni, tak kiralah entry apa yg dibincangkan). Tak sangka lak ada kena mengena, alhamdulilah…

Mereka yg di luar negara sibuk berjuang utk mempertahankan tuntutan agama ini, tp kita yg di bumi tercinta ni boleh buat tak kisah lak. Ada lak yg gi pejabat pakai, luar hilang semuanya… Sampai ada seorg teman non-muslim tanya, knp ada yg bersikap sedemikian? Apa nak jawab ye… Lebih sedih lagi bila ada yg sanggup menanggalkan tudung hanya atas alasan kerja.

mak lang beth said...

Salam Ryn

Antara soalan2 yg aku dpt dari rakan sekerja bangsa Scot :

1.Are you a practising Muslim?
2. Are you a vegetarian ?
3. How long is your hair ?
4. Would you tell your daughter to wear the scarf too ?

Aku pun jawab la sebaik mungkin yg aku dpt..

banat @ saffa @ hazwani said...

hahak...kak khairyn, tergelak kite bace azhar ahmad pnye comment! moga cepat dpt jodh ek!!