Thursday, September 25, 2008

Mohon

sepanjang ramadhan, aku berdoa Allah permudahkan urusan aku di sini. Dalam hati pula aku berkata semoga Allah tak duga aku dengan dugaan yang aku tak termampu membawanya. Dengan mulut aku pernah berkata biarlah dugaan itu datang dari segi kewangan kerana itu saja yang aku rasa mampu aku tanggung. Dugaan lain rasanya mungkin aku tak tertanggung, apatah lagi kiranya jika hati dan jiwa diduga atau tiba-tiba aku jatuh sakit. Ya Allah jauhkan aku dari itu.

Tapi itulah, kata pepatah inggeris, 'be careful of what you wish for, you may end up getting it'. Dan Allah yang maha Pemurah telah memberi apa yang aku doa, detik dan katakan. Dia duga dengan apa yang aku minta. Buat pertama kali dalam 2 tahun ni, air mata aku menitis. Dan pagi tu aku rasa lantai yang aku mop, sangatlah bersih dan berkilat. Bukan disebabkan dicuci dengan air mata aku tapi aku begitu komited menyental lantai sedang otak aku ligat berfikir, mana nak cari duit, mana nak cari duit.

Alhamdulillah, cepat-cepat aku buang rasa keluh itu. Allah beri apa yang hambaNya pinta. Aku yang mintak jadi dia beri, kenapa aku nak mengeluh pula. Ya Rahman, ya Rahim, aku bersyukur akhirnya kerana Dia yang maha mengetahui. Dia telah tentukan nasib aku di sini maka aku kena teruskan usaha aku. Kalau ini tidak berlaku aku rasa aku akan habiskan sisa hidup aku dengan rasa sesal yang amat sangat. Selagi itu aku akan rasa ada yang tidak cukup dengan diri aku. Syukur pada Allah yang maha mengetahui. Semoga aku tidak sia-siakan nikmat yang telah Dia berikan pada aku.

Apa cerita sebenarnya?

Begini, ada kesilapan teknikal dari pihak aku. Mulanya aku ingat universiti akan offer aku biasiswa untuk tahun 3 atau 4, yang mana yang aku rasa akan jadi final year aku. Memandangkan aku tahu dana belajar aku tak cukup, aku mohon untuk jadikan tahun 3 sebagai final year aku, bermakna aku hanya akan graduate dengan general degree dan bukan dengan honours. Bila aku ke jabatan untuk memohon surat biasiswa, mereka beritahu yang aku hanya akan dapat sama ada tahun 4 atau 5. Sekiranya aku berhenti sekarang, tawaran biasiswa akan ditarik balik. Buat beberapa saat, otak aku jammed. Yuran tahun 3 sudah naik ke £8,930. Sedangkan aku baru saja habis bayar yuran 2007/2008.

Itulah sebenarnya yang terjadi. Maka segala perancangan aku terpaksa dibatalkan sehinggalah aku habiskan tahun 3. Sungguh kita hanya merancang, Allah yang tentukan segala-galanya dan dalam hati aku sangat-sangat bersyukur dan gembira sebab Allah sudah 'buatkan keputusan' untuk aku dan aku sangat redha dengan keadaan ini. Malah ikhlas aku kata, aku rasa lega yang amat sangat.

Maaf aku disablekan kotak komen untuk entri ini sebab aku cuma nak luahkan perasaan saja. Aku tak rasa aku mampu terima rasa kasihan dari kalian. Aku cuma mohon kalian doakan untuk aku, permudahkan urusan aku, sihatkan tubuh badan aku, cerdaskan akal aku dan semoga Allah berkati hidup aku di sini, mampu bekerja mencari rezeki dan menimba ilmu. Semoga Allah kuatkan lagi semangat aku, degilkan dan keraskan lagi hati aku supaya aku tidak menjadi manusia yang cepat mengalah dan suka mengeluh. Doakan juga semoga aku gembira supaya aku masih berupaya untuk tersenyum dan ketawa.