Wednesday, August 17, 2005

run run run...

Lari! Lari! Langit dah nak runtuh!

Keadaan yang gelap kat luar mengingatkan aku tentang cerita kanak-kanak. Tadi baru aje borak dgn Sel and Shren pasal buku kanak-kanak. aku suka karya Enid Blyton tak kisahlah dalam bahasa inggeris ataupun dah diterjemahkan - Lima Sekawan - Si Gemuk dan kawan-kawan. Lepas khatam buku-buku adventure ni, aku mesti berangan. Nak jadi mata-mata gelap. Jadi private investigator, tapi sebab aku rabun dan kena pakai alat bantuan melihat, aku tak dapat jadi mata-mata gelap sebab mata aku cuma kelabu tak nampak (bukan kelabu warna - tak pakai contact lens berwarna pun).

Bila aku tengok anak-anak buah aku sekarang, diaorang ni semua macam tak ada sense of adventure. Asyik-asyik mengadap idiot box atau pun main games. Diaorang lebih kenal AF dan Malaysian Idol dari Enid Blyton Famous Five, Secret Seven, Hardy Boys ataupun Nancy Drew. Yang ajaibnya buku-buku ni ditulis berpuluh-puluh tahun dulu dan tetap menjadi favourite sepanjang zaman.

Mcm Enid Mary Blyton. Bagi aku dia penulis buku kanak-kanak yang paling prolifik sekali. Terima kasih lah pada emak dan abah yang memperkenalkan buku-buku dia pada aku. Dulu aku ada satu rak bersusun dengan buku ni. Seronok sangat bila abah beli the next book. Satu hari suntuk aku akan duduk baca. Kalau tak duduk baring, meniarap, bergolek atas katil. Akhir kata aku membaca gaya bebas.

Kalau habis baca aje, aku mesti berangan yang aku akan solve satu misteri. Ke mana hilangnya Toyol abah. (Toyol adalah nama yang abah beri pada ayam-ayamnya). Satu hari salah satu dari Toyol abah hilang. Dari sedozen tinggal 5. Masa makan tengahari, aku cerita dengan mak pasal kehilangan Toyol dan aku akan menyiasat kehilangan ayam itu. Mak angguk-angguk (dia tak geleng-geleng macam lagu tuh) sambil hulurkan aku seketul ayam goreng. Aku sambar aje dan antara kunyahan daging ayam tu, aku janji dengan mak misteri itu akan aku leraikan. Malangnya aku ada kakak yang jahat. Misteri Ayam Hilang diselesaikan di meja makan itu juga. Cis!

Bila era membaca buku misteri tenggelam, timbul pula buku cintan cintun Sweet Dream dan Sweet Valley High. Habis duit elaun aku untuk buku-buku ni. Sekarang masih ada lagi aku simpan, siap balut ngan plastik. Sayang pula nak buang. Buat wariskan pada nieces aku. Bila habis era sekolah aku naik selangkah lagi, Romance Books. Fuh! Thats where my real education begins hahaha. (Sekarang pun masih lagi di educate kan hehehe). Dari takat yang nipis-nipis terus ke tebal 400 muka. Tak tidur malam pun tak apa, pergi sekolah mengong-mengong pun tak apa. Yang penting aku habiskan malam tu juga sebab esok boleh pergi tukar dengan buku lain. Dekat tempat aku pergi tusyen, ada satu uncle jual buku terpakai. Aku rasa kalau tak ada uncle tu mesti aku tuang tusyen gak. Sebab cuma dia aje yang jadi pendorong aku pergi tusyen Tingkatan 3.

Sekarang aku dah luaskan pembacaan aku. Aku minat buku-buku travel plak. Bukan apa, kaki dah kemaruk nak berjalan. Aku asyik tenung paspot aku aje. Lagi tiga tahun nak expire. Cop baru tak de. Last destination aku Budapest. Orang sana pun dah nak mari sini, dan aku tak ke mana-mana lagi. Tak moh pergi Singapore sebab dah penuh dengan cap hijau republic tu. Boring tengok. Nak pergi Thai plak tak boleh, jerebu dah ditiupkan ke sana.

Bulan lepas time aku tak de kereta, aku naik LRT. Aku bawa buku nak hilangkan boring, tapi orang pulak dok jeling-jeling kat aku. Pasai apa? Sebab aku tak baca buku Dan Brown ke? Atau pun buku-buku yang gambar daring menghiasi cover depan? Salah ke aku baca buku War in Iraq? Aku muslim. Yes. Aku perempuan berhijab. Yes. Tapi aku bukan terrorist la.. Noooo...

p/s. Aku nak balik sekarang, tapi takut sangkut dalam jem. Dah la semalam kantoi satu solat... hish!

No comments: