Thursday, November 02, 2006

Nasi impit or bubur

Housemate cadang nak buat open house this Sunday. Such a grand idea indeed. Aku ok jer, almaklumlah kitchen helper, bukan main chef.

Menu for Sunday;

Nasi impit
Kuah kacang
Meehoon sup utara (thanks mummy for the meehoon stock)

Untuk Has, aku rindu meehoon sup kat Mutiara Bangsar. Agak-agak bila aku balik nanti, dia ada lagi tak? Or boleh ke kalau mintak dia bungkus and hantar ke sini woohoo!

Anyway, sambung cerita.

Memandangkan kami tak de dulang yang best and plastik yang best juga, kami try improvise guna plastik beg kedai buku John Smith (kedai buku uni aku) sebab tebal sket. Buat empat segi bakar guna lilin (should have just use the stapler) masukkan beras, lobang-lobangkan and rebus.

hahahaha

Hasilnya? Plastik terbuka, nasi terkeluar and jadi bubur. Apa lagi?

Scoop and makan ngan serunding daging and kicap... Fuhyoh! sodap!

Peringatan untuk diri sendiri;

Gunalah stapler instead lilin to seal the plastic.

p/s : Aku baru hantar first assignment for Journalism and Creative Writing Semester 1. Doakan paper aku tu dapat marks tinggi.
Aku nak score!!

8 comments:

Miss Aini said...

I suggest you to use caserole nye bekas and himpit it with some dictionary. haha.

khairyn said...

come to think of it, maybe you're RIGHT! Hmmm which dictionary should I use? Yep Complete Wordfinder yang paling tebal.

I'll tell you the result lalala

Anonymous said...

kalau ada kain kapas ke muslin ke, dah masak nasi lembik, masuk dalam kain, terus masuk dalam caserole dish or periuk nasi ke lepas tu hempap dengan apa yang patut. kalau ada lesung batu ke? hehehe

Fadh Rahman said...

bila dah berada di tempat orang...kreativiti tue penting untuk terus hidup cara melayu...apa pun...good luck to you...moga dapat yang terbaik...!

Anonymous said...

uikss.. seronok gak bila mencuba sesuatu yang tak dijangka kan. Kretiviti.. tapi klu tak cuba, tak tau kann.. gud luck dan selamat mencuba..

khairyn said...

to all :

Sebenarnya dulu kat Mesia tak nak belajar buat benda2 ni semua. Either beli or mak buat (anak manja la katakan). Bila dah kat sini baru tahu betapa jahilnya aku tentang ilmu masak memasak ni. But I'm improving. Honest! I do! hehehe.

Anonymous said...

hmmm .. aku yang dekat je sikit ngan bangsar ni pun tak sempat merasa lagi meehoon sup power meletup tuh.

bercakap pasal nasi impit .. aku ada news untuk ko... hehehe

KETUPAT DALAM PLASTIK BOLEH JEJAS KESIHATAN

GEORGETOWN: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendedahkan ketupat nasi yang dibungkus dalam plastik boleh menjejas kesihatan termasuk mandul.

Ini kerana beg plastik yang digunakan untuk membungkus ketupat itu adalah daripada jenis High Density Polyethylene (HDPE).

Apabila plastik HDPE direbus dalam tempoh yang lama, bahan karbon organik mudah meruap (VOC) menyebabkan kimia beracun merembes keluar dari plastik berkenaan dan bercampur ke dalam ketupat.

Presiden CAP, Encik SM Mohamed Idris, berkata kajian Institut Sains dan Teknologi Industri Pembuatan di Universiti Princeton, Amerika Syarikat, mendapati VOC yang merembes keluar dari HDPE boleh mencemarkan sumber air.

'Dalam kes ketupat nasi, jumlah VOC yang keluar lebih banyak kerana ia dibiarkan terendam dalam air mendidih selama sejam. Dalam keadaan ini, VOC secara langsung akan diserap masuk ke dalam ketupat itu.

'Selain menyebabkan kanser, bahan kimia pengganggu endokrin itu mampu merendahkan jumlah sperma ke tahap kemandulan,' jelasnya.

Encik Mohamed berkata ketupat nasi kini dibungkus dalam plastik sebelum direbus. Akibatnya beg plastik itu merembeskan bahan kimia tersebut.

Setakat ini, penggunaan plastik HDPE belum dihalang. VOC boleh menyebabkan risiko penyakit semput pada kanak-kanak dan barah payu dara. - Harian Metro.

kehkehkehkehkeh...

Anonymous said...

looks like we back to the oldddddddd ways. hehehe