Friday, August 08, 2008

Siri Jelajah Scotland - Episode Tiga



Akhirnya kita sudah tiba ke penghujung perjalanan hehehe... Sebulan nak habiskan cerita. OK sambung balik kisah merentas bumi Glasgow. Dalam entri yang lepas aku ada cerita pasal handheld vakum yang aku beli kat carboot Lanark hari tu kan. Yep, harinya sudah tiba untuk kami menggunakan sepenuhnya khidmat vakum ni.

Pagi hari ke 10 kami sepatutnya dalam perjalanan ke Peebles untuk terus ke Berwick-Upon-Tweed. Sedang elok memandu di A721 tak silap aku, dalam 50mph, bila tiba-tiba saja bunyi dentuman kuat dan serpihan kaca dari cermin tingkap aku menghambur masuk mengenai badan. Jantung dah dup dap. Aku perlahankan kereta dan terus berhenti di tepi. Memang cermin tingkap sudah completely shattered. Bunyi dentuman tu mamang kuat sungguh sampai tiga serangkai yang tidur kat belakang terjaga instantly.

Rupa-rupanya kami lalu di sebelah golf course dan rasanya ada bola golf yang tersesat sampai menghentam tingkap kereta kami. Jadi, tak ada pilihan lain kami terpaksa tukar kereta. Pilihan adalah kami pulang ke Glasgow untuk tukar kereta atau ke Edinburgh saja. Memandangkan laluan Edinburgh adalah lebih dekat untuk ke destinasi seterusnya, kami terus ke lapangan terbang untuk tukar kereta di sana. Maka dapatlah kami kereta baru Peugeot 206. Huh! Sepanjang perjalanan aku rasa macam tak de connection aje dengan Peugeot ni. Tak user friendly sangat macam Golf 1.6FSI. Aku rasa satu geng rasa kurang feel dengan kereta ni. Cik Akuatik rasa dia kena buat stretching tiap kali nak ambil gambar sebab windscreen terlalu slanted. Cik Mimi yang suka duduk tengah terus tak suka dok tengah dalam kereta ni sebab absorber dia tak selembut Golf. Huh! Macam-macam!

Tapi, perjalanan harus diteruskan juga. Kami terus ke North Berwick untuk menikmati pantai. Huhuhu... tak serik-serik dok bawah matahari terik. Kira lepak aje kat pantai ni. Setakat piknik tuna sandwich (huh! lagi!! lepas ni sapa sebut jer tuna sanwich memang nak kena luku ngan aku hahahahaha). Kemudian perjalanan diteruskan ke Tantallon Castle. Cantik sungguh pemandangan dari kastil ni. Lautnya biru. Dari situ kami terus ke bahagian England pula untuk ke Berwick-Upon-Tweed. Kawasan ni termasuk dalam jajahan England tapi mereka nak di bawah Scotland... uh! Pening. Lepas berjalan-jalan di situ, perjalanan di teruskan ke Kirk Yelthom. Hah! Cik Garmin pening sebab tak wujud dalam pengkalan data beliau. Pekannya kecik aje lebih kurang 1km radius aje. Adoi! Tapi kat sinilah kami menjumpai penginapan ketiga yang best Kirk Yelthom Youth Hostel hahaha. Dapat satu bilik untuk kami saja.



Paginya selepas makan sarapan dan driver and nevigator buat protes sebab tak tahan lagi telan tuna sandwich, kami meneruskan perjalanan ke Kelso, Melrose, Gretna Green, Sandyhill dan seterusnya untuk bermalam di Newton Steward. Satu lagi Youth Hostel (Minnigaff).

Sepanjang perjalanan kami memang dihidangkan dengan pemandangan laut yang sangat cantik. Memang indah sungguh alam ciptaan Allah. Perfecto! Selepas berjalan-jalan di Melrose, kami mengambil jalan alternatif ke Gretna Green, ini disebabkan ada tanah runtuh di highway. Jalan alternatif ni jalan bukit. Huh! Sekali lagi kami dihidangkan dengan pemandangan yang sangat sangat sangat indah. Kami disarankan berpiknik di St Marys Loch. Jadi berbekalkan arahan kasar yang diberikan oleh pegawai pelancong di pejabat pelancongan di Melrose, kami pun cubalah cari tempat ni. Yay! Jumpa. Dapatlah berpiknik makan tengahari mengadap tasik. Yep! Tak makan tuna sandwich.

Lepas makan tengahari, kami terus ke Gretna Green. Tak ada apa sangat yang menarik kat sini cuma sejarahnya tempat ini adalah tempat orang dari England kawin lari. Sekarang yang tinggal cuma kedai besi (blacksmith) yang jadi tempat kawin lari ni. Huh! Nak masuk kena bayar la pulak. Pakat-pakat makan aiskrim jer la kat situ. Haish! Itu jer yang mampu hahahaha




Dari Minnigaff, kami teruskan perjalanan melalui jalan pantai. Macam biasalah, berhenti di tempat-tempat menarik yang ada dalam buku Historic Scotland sebab dah ada kad ahli, jadi kira nak masuk percuma sajalah kan. Mulanya hari agak suram dan hujan turun tiba-tiba. dalam perjalanan tu kami nampak satu bandar kecil yang tercatat sebagai bandar yang paling banyak kedai buku. Namanya Wigtown (Scotland's national book town) Tak berhenti pun sebab destinasi seterusnya adalah di Whitorn. Tiba di Whithorn hujan masih tak berhenti. Dan yang tak best, kami cuma boleh dapat masuk ke muzium, tapi benda-benda lain kat Whithorn Priory tu kena bayar. Adeh. Terpaksalah berlindung dari hujan dan tengok kubur-kubur lama jer kat situ hehehe. Lepas hujan berhenti, kami pi minum coklat panas. Yay!

Dari situ kami ke Glenluce Abbey. Yang ni pun Cik Garmin sengaja nak sesatkan kami. Pi bawak kami kat ladang orang. Ish ish ish Cik Garmin ni, tak pasal-pasal kami ni boleh kena marah sebab jadi penceroboh tau. Nasib baik tak dak orang kat ladang. Macam biasalah tak ada apa sebanarnya kat Glenluce Abbey ni, cuma penjaganya yang sangat baik dan ramah tamah. Oh! Juga lembu-lembu yang peramah dan seksih! Tu gambar cik Sanna cuba nak bermanja-manja dengan lembu tapi penakut.

Perjalanan diteruskan lagi mengikuti jalan pantai. Dah tak ingat dah nama tempat dan malas nak pi cek kat peta. Tapi kami ada beli fish and chip yang mahal dan tak sedap. Dari situ kami terus menyusur pantai sampailah ke Troon. Dari situ kami berkejar ke Dundonald Castle semata-mata nak kumpul cop dalam buku Historic Scotland. Tu yang sesat barat sampai masuk ILS tu. Tiba aje kastil memang dah tutup, tapi pakcik yang baik hati sudah cop kat buku dan benarkan kami naik ke atas untuk ke kastil hehehe.



Sampai kat rumah, hari dah hampir Maghrib. Seronok campur sedih. Seronok sebab dapat berjalan-jalan menjelajah Scotland dan pergi ke tempat-tempat yang menarik, penuh kenangan. Ada yang menyeramkan dan ada yang kelakar. Ada juga yang buat aku terharu terutama bab-bab gotong royong memasak dan solat tak kira tempat. Rasa kerdil tiap kali melihat keindahan alam ciptaan Allah. Dalam setiap kejadian seperti bencana alam yang berlaku beribu-ribu tahun yang lalu, ada hikmahnya. Satu bentukan muka bumi yang unik dan indah dan bercerita tentang agungnya Pencipta dan aku diberi peluang untuk menikmati keindahan ini. Syukur juga sepanjang perjalanan, kami tidak ada selisih faham. Kawan-kawan geng The Pipits memang semuanya punya sense of humour dan toleransi yang tinggi.

OK kita akan jadi geng jalan-jalan yang tetap, InsyaAllah. Lepas ni ke mana kita? Bahagian Selatan Tanah Ratu pula?

p/s - The Pipits nama diambil sempena spesis burung yang terdapat di Scotland Highlands.


THE END

4 comments:

KTS said...

seronoknya tgk org dpt menjelajah negeri org... aku bila lagi???

en_me said...

sonokk kannns..

akuatik said...

dah abih dah tour..tapi rasa macam nka gi ullapool balik sebab nak beli fish supper..pastu nak gi applecross dan harris...tak puas hati selagi tak gi huhuhu

Nina Suria said...

salam khairyn, kabare? dah lama tak kemari. Sonok jenjalan ek

p/s moga DIA mempermudahkan mu untuk menjejaki rumahNYA. Satu saat pasti kakmOn ikut di belakang mu ;)