Saturday, October 07, 2006

The trip, the work and the food...

Dah 2 minggu lepas lagi we all decided nak buat jamuan buka puasa untuk neighbours we all kat sini. Jemput takat 5 orang jer. Kami ni tinggal satu building tapi tak pernah pun terserempak dalam lift.

Majlis berbuka ni pun bersempena dengan hari jadi housemate aku yang ke 25/26 ntah aku tak berapa pasti plak. Yang pasti dia buat masters and yang pasti gak nickname untuk dia is 'Space Girl'.
So pagi tadi dengan penuh semangat kami pun menunggu bas kat Royston Road. Instead of shopping kat Asda, we all decided to shop kat Asda. Lagipun bila lagi nak tahu jalan ke Asda. Cantik juga jalan menuju ke Asda ni. Kira memang keluar dari city sungguh. Jumpalah pekan-pekan kecik dengan rumah comel-comel sepanjang jalan ke sana. Kira memang aku enjoylah trip ke Asda ni.
Barang-barang kat Asda memang murah banding dengan Tesco. Lagipun barang-barang dia tersusun sket. Kalau kat Tesco berserabut nak cari barang. Sat tepung belah sini, lepas tu ke depan sket jumpa lagi tepung. Macam main sembunyi-sembunyi pulak tepung dengan aku ni. Yang tersusun aku tengok tu, arak, tuak, toddy dan yang seangkatan dengannya. Babi pun tak beratur efisyen macam tu.
Sejak kat sini, kitaorang sangat particular dengan harga barang yang kitaorang beli. Lepas tengok ingredients mesti tengok harga. Kalau ada yang lagi murah lagi bagus. Selalunya jenama Asdalah yang murah. Tapi satu yang kitaorang belajar, jangan beli beras murah Asda. Berkanji dan tak sedap. Kenalah beli beras Tesco 99p satu kilo.
Selesai membeli belah, we all balik tapi tak terus masak. Relax-relax dulu. Selesai buat apa yang patut barulah attack dapur macam battlefield. Aku in charge of masak ayam masak merah and housemate aku buat kuih. Mula-mula decide nak buat triffle. Lepas tu baru realise, we all cuma beli sponge cake base jer. Then decide buat kek coklat huhuhuhu.
Kek coklat housemate aku rentung bahagian atas whereas bahagian dalam membuak-buak. Kek tak jadi sebab oven kat rumah ni cuma bakar bahagian atas jer. Lalalalala. Oven gila rupanya. Terus housemate aku declare war dengan oven tu. Decided minggu depan nak beli microwave terus. Reason dia 'macamana nak buat kek/kuih raya kalau oven macam ni?'
Valid gak argument dia. So, aku setuju yang minggu depan kita akan berjalan ke Tesco dan beli microwave oven untuk dia bakar kek/kuih raya. Buat jangan tak buat!
Dalam perang-perang tu akhirnya selesai gak masak-masak kami. By the time nak buka, ketukan dipintu bertalu-talu kedengaran. Tibalah para jemputan kami. Apabila jam menginjak ke waktu berbuka, kami pun menjamah buah kurma sekadar berbuka puasa.
Jemputan seterusnya tiba dan upacara mentekadarah pun bermula. Seronok kami dapat duduk ramai-ramai atas alas duvet yang dijadikan saprah makan ayam masak merah, sayur goreng, salad buah, keropok dan yang penting kicap import dari Kedah (thanks Jules for introducing it to me!!)
Kawan-kawan, lain kali kita makan sama-sama lagi ye?

No comments: