Tuesday, June 26, 2007

Tua


KOTA TINGGI: Jailani Sunni was six years old when his mother was abducted by the Japanese army in 1943.

He never saw her again, leading him to believe that after all these years she was dead.

Now 70, Jailani has learnt that his mother, Mariam, is alive and desperate to see her children, and he just cannot wait for the day when he can hug and kiss her.

Mariam Sahari, whose birth name is Mariam Johari, has been stranded in Korea for the past 61 years.

She did not have the proper travel documents and was considered stateless, but all that may be about to change.
When she was abducted, she was put into a concentration camp. She was one of those forced to build the military airstrip in Senai.

Mariam was then married with three children. Her husband, Sunni Abdul Rahman, who married her when he was 12, also went missing during the war, and only returned home in 1950.

Before then, Mariam met Korean Cho Se Won, fell in love with him and, in 1946, followed him back to Korea to seek his parent’s blessings to their marriage.

She left with the expectation of returning to Malaya soon, and promised her youngest child, Jamnah, then 5, "lots of cookies".

However, it was three years before she could marry Cho and a series of unfortunate events, including the Korean War in 1950, left her stranded in Hampyong.

After the war, Cho took another wife and Mariam was forced to work as a maid in Seoul, for a household with three children where the wife was stricken with cancer.

The children grew close to Mariam, and when her employer’s wife died, Mariam became his common law wife. He died in 1992.

All the while, Mariam had been yearning for her children and family in Malaysia, with whom she had lost all contact.

The Korean Broadcasting System (KBS) took an interest in her story and came to Malaysia to trace her family.

On Saturday, her three children were contacted after a reader gave the New Straits Times the telephone number of Mariam’s grandson, Jamil Onn, whose mother is Mariam’s eldest child, Ramlah, 72.

Jailani, a kuih seller in Kota Tinggi, now hopes the government will help to bring his 86-year-old mother home.

"For years, we thought we were orphans and prayed for our parents to come home. Our father died in 1972.

"Alhamdullillah (Thank God), now we know our mother is alive and well in Seoul. We pray for her safe return."

On Sunday night, Jailani, his sisters, and other family members got their first glimpse of Mariam in Seoul in a visual clip provided by KBS.

It showed Mariam celebrating her 86th birthday. She had a simple message of love for her children.

In her 1950s Malay lingo, she said: "My dear Ramlah, my dear Jailani, my dear Jamnah, it has been a long time since we last met but I have always missed you. I love you.

Her message brought tears to those watching.

At 8pm (9pm in Seoul), KBS arranged for a telephone conversation between Mariam and her children, with a Malaysian student in Seoul, Syira, acting as interpreter.

In a choked voice, Mariam apologised to her children.

Jailani replied: "...nanti, Jailani nak peluk dan cium mak. Kami rindu sangat dengan mak. (When we meet, I want to hug and kiss you. We all miss you very much.)"


Salin tampal dari nstonline. Sebab nama wartawannya tak ditulis, biarlah saya bagi kredit. By Siti Nurbaiyah Nadzmi. Kawan beronggeng, kawan melalak, kawan makan waktu di JB hahahaha. Dan kawan yang tak blognya dah tak setembam, seputeh, selembut namanya lagi. Dah keras keng.


Imaginasi saya;

Cinta tidak mengenal bangsa, tidak mengenal taraf hidup. Demi cinta, dia berkelana jauh. Meninggalkan zuriat-zuriat yang dikasihi. Sayang, cinta yang disemai dibalas tuba dan jiwanya tersiksa. Akhirnya dia terus berkelana. Walaupun jauh, dihati masih terpahat wajah-wajah anak-anak tersayang. Janji pada si anak tatkala kaki melangkah pergi tetap akan dikota. Bekas-bekas berisi biskut bakal ditatang umpama membawa setalam emas permata. Itu janjinya. Janji yang memastikan dia terus bernafas atas muka bumi di atas izinNya. Dia mahu pulang. Dia mahu kembali ke pangkuan anak-anak tercinta.

Semoga perjalanan Mariam untuk pulang ke tanah air dan bertemu anak-anak yang ditinggalkan lebih 60 tahun lamanya dipermudahkan Allah.

20 comments:

Pa'chik said...

keras keng yeik?

So'od said...

alangkah sedihnya..
kita yg baru bulan2 or berapa tahun sgt x jmp famili dah rindu gile2, apetah lg yg 60+ thn x jmp..
dari kecik lak tu..
huhuhuh..

akirasuri said...

uh!
termenangis pulak baca entri ni..
emmm mudah-mudahan selamatlah perjalan nenda tu kembali ke malaya. insya-Allah.

izinni said...

cheh! dah baca banyak kali pun tapi masih mampu buat aku tergenang air mata. sungguh tak patut air mata ini ... huhuhuhuhu ...

izinni said...

uikss ... plan fardu kifayah carik kubur dah buat ke belum?

zwitterion said...

:)

nUr@dDeEn said...

Owh! Syahdu. Best jugak kalau di layarperakkan. :)

khairyn said...

salam

pa'chik,
naper? Tak sajak ek? hihi

So'od
Sayang anak kepada ibunya tak sama dengan sayang ibu dengan anak-anaknya. Sungguh! Tak terbayang bagaimana rindunya dia dengan zuriat yang ditinggalkan tu.

akira
Dia tersalah langkah sebenarnya. Semoga ada kasih yang tebal dan kesudian anak2 untuk memaafkan ibu mereka. InsyaAllah.

Izinni,
sebab kau ngan aku baca sambil mencari salah dia. Bayangkan dia dulu seorang ibu muda. 15 tahun dengan 3 anak. Suami hilang entah ke mana. Datang seorang lelaki menghulur cinta. Dia wanita muda, bodoh dan mentah. Dia wanita dahagakan cinta.

izinni lagi,
haha belum lagi, tapi ku dah tau dimana mukimnya. Ada 3 perkuburan Islam di Glasgow. Rasanya ada ruang untuk 'rumah permanent' aku kat sini kalau ditakdirkan Allah. InsyaAllah.

zwit
suara dah keluar blum?

nur,
ahah! Banyak kisah manusia yang yang saya jumpa sesuai jika dilayar perakkan atau dibukukan. Cuma perlu duduk dan ambil masa untuk dengar cerita mereka. Ahhhh... saya suka dengar cerita orang dulu-dulu.

Iman Mawaddah said...

Masa tahu kisah ini, memang saya terus cop dia sebagai wanita yang tidak bertanggungjawab. Berani mengambil risiko mengikut lelaki berbangsa asing. Tetapi bila saya hayati..ya dia masih muda ketika itu. Keadaan mungkin memaksa dia untuk bertindak sedemikian rupa.

Tag line "Cinta tidak mengenal bangsa tu macam ada ke mengena je hehe

Pa'chik said...

aku tak ikut pun kesah... baca kat sini saja..

baca pun.. macam takde perasaan...

khairyn said...

iman
kita selalu buat khilaf. itu sifat manusia kan.
eh ye ke tagline tu.. lalala

pa'chik.
err.. tak pe tak pe. Pi tengok video kekejaman orang Kuffar ke atas orang Islam kat blog mimi. Kalau ada orang yang hati beku keras keng/kung/kang, mesti cair lepas tengok video tu.

Pa'chik said...

khair,
belum gi tengok lagi.. tapi.. selalunya.. aku kurang rasa juga.. pasal, orang Islam sendiri yang takut, sayangkan dunia nak lawan... sudahnya aku menyumpah sendirian ada la...

khairyn said...

pa'chik

aku paham. Tiap kali aku tengok video macam tu tetiba semangat nak buat fisabilillah tu macam berkobar-kobar tapi tetiba aku rasa takut. Apa bezanya aku dengan yang lain2 kan?

err.. ko nak sumpah aku gak ke? hehe

achik said...

salam..

meremang bulu roma baca.. x ramai yg dpt peluang bertemu setelah lama terpisah.. mereka agak bernasib baik diberi peluang itu.. semoga semuanya dipermudahkan.. :)

Pa'chik said...

ntah.. selalu aku sumpah secara jamak.. kena gak kot.. haha...

Azhar Ahmad said...

Hummmm apapun, saya pelik juga kenapa malaysia embassy tak alert benda ni... atau memang dua dua pihak tak cari. Apapun, Alhamdulilahh bertemu juga...

BaYu SenJa said...

moga dipermudahkan....

bang_gugar said...

salam,

susah nak menempuh hidup sensorang..

(",)

khairyn said...

pa'chik
wah! Itu macam ka? Jangan satu hari ko nyesal nyumpah aku pa'chik. Ada plan dalam kepala nak merealisasikan sumpah ko nih.

azhar,
haaa... kamu seorang saja yang dapat faham intipati cerita tu. Kerajaan Malaysia kalau boleh tak mu tolong. Ada ka????

bayu,
insyaAllah.

bang,
err... tu peringatan untuk kita gak ke? hahaha.. seorang dirantau orang.

Anonymous said...

Maaf aku terlalu lama tak berhubungan sebab.....

Terima kasih kerana tampal tulisan aku dalam blog kau. Cerita mariam memang sedih, lebih sedih lagi bila macam-macam tohmahan yang dilemparkan pada Mariam dan anak-anaknya: gatal ikut jantan korea dan sebagainya, tapi ni aku quote kata-kata anaknya Jelani: "Dia mak saya. Apa pun orang kata, dia tetap mak saya. Orang banyak tak tau macamana perang Jepun. Mak saya dulu yang selamatkan saya dalam shelter bom (bawah tanah). Kalau dia tak sayang saya dia tak buat gitu."
Dan lebih pada tu, Mariam tersiksa kerja berat angkat batu ketika dalam tahanan jepun. Dia lawa. Boleh bayangkan apa jepun buat kat dia? Sebab tu bila Cho Se Won (juga buruh kerahan Jepun yang bekerja kat kilang sebelah kem tahanan)ambik dia, dia mengikut. Semasa pulang ke Korea, Cho berniat untuk kembali ke Malaya sebagai suami Mariam, tapi takdir menentukan sebaliknya.
Sesungguhnya kita tiada kuasa menentukan masa depan dan keadaan, apa lagi natijah dari tindakan.
Aku akan ke Korea ahad ni untuk cover pertemuan Mariam dan anak-anaknya. Harap-harapnya aku tak turut emosi over kat dalam studio KBS, tempat mereka bertemu pertama kali selepas terpisah selama 64 tahun.

siti nurbaiyah jb