Saturday, August 25, 2007

18SX - lelaki dan daging

Suatu pagi, suatu hari.

"So you never had sex? You're a virgin?"

Aku tendang kang minah bongok ni! "My choice."

"Don't you have the desire? You know... for sex? Love? How can you live without men?"

Adeh! Aku banyak kerja la minah. Daripada ak layan kau kan lebih elok aku habiskan kerja-kerja ni semua. Malas betul nak jawab. "Everybody have desire, even animals but we are confined to our religion. No sexual intercourse nor extramarital sex allowed."

"So, if you get married you must choose a muslim man?"

"Definitely."

"Why? Why can't you marry any man from any belief? Why must Muslim marry a muslim."

Alah, banyak tanyalah pulak. Otak dah la lembab hari ni.. hmm.. apa nak jawab??

"Oh I want it halal!"

"hahaha.. like halal meat?"

"Definitely."

"You're saying Muslim men are like halal chickens or meat?"

"Yep."

"I don't understand."

"To process a halal meat, the animal must be slaughtered properly by a Muslim. The knife used for slaughtering must be very sharp, so the process would be smooth and certain nerves cut completely. The severe neck cause blood to drain from the body quickly. Blood cause uric acid. "

"I still don't get it."

"I know. I just want to say that a Muslim man who practice their faith is like halal meat. They are clean. That's all. You don't wanna eat contaminated meat don't you?"

"You're not making sense, you know."

"I know." Mengeluh. "My choice."


Tadi masa rehat.

"Sometimes I buy halal meat."

"Why?"

"I don't know. I just find them cleaner than normal meat."

*Memetik kata-kata Sheikh Imran Hosseini - lelaki dan wanita umpama siang dan malam. Berbeza tapi saling memerlukan dalam satu dunia. Pertembungan siang dan malam itu indah, sama ada waktu siang menghampiri malam atau malam menghampiri siang. Begitulah juga indahnya pertembungan antara lelaki dan wanita, berbeza namun saling memerlukan.*

:)

15 comments:

Pa'chik said...

bila dol nak jadikan melaya ni halal hab eh? masa memula naik dulu cukup heboh ngan halal hab dia tuh... la ni... asek dok berhalal dengan yang itu je la... ari tu, depan agong pun bergurau senda... macam tak penah kawen kata sorang pengomen kat melayatudei... kekekke...

akirasuri said...

huhu..
dia sungguh siriuslah kan kan kan..
susah betullah..
misi dan visi HHA007..
ha ha ha..
susah nak tercapai ni..

*bengong*

Iman Mawaddah said...

Payahnya nak terangkan pada yang tak faham.

khairyn said...

salam

Pa'chik
tu lah contoh 'halal meat'. Boleh gurau di mana-mana dan pada bila-bila masa saja kakakaka.

ati,
wah misi dan visi yang besar. Tahun ni tinggal beberapa bulan saja nak abes. Gambatte! Kerja keras!! hehehe

iman,
hehe.. orang yg patutnya menerangkan pun blur hari tu. Nasib baik tak tanya banyak. Mau ada yang makan kepala mop! :p

faridmw said...

salam...

susahnya kalau da orang mcm tu..

khairyn said...

salam

farid

haha..kadang2 bila berkata-kata kita kena fikir juga penerimaan dia macamana kan?

Pa'chik said...

halal mit tu lah yang asek dok lewat tetiap pagi jemaat tuh.. kekekek...

kingbinjai said...

bagus tul jawapan

ELLEMILANO7 said...

hehehe...aku suka jawapan hang...aku boleh bayangkan muka hang yang bosan beri jawapan kat minah tu..

mudin001 said...

:) kreatif ;)

Azhar Ahmad said...

Saya suka betul entri ni... Setiap sesuatu kejadian ada hikmahnya... Dengan halal meat kita dah boleh terangkan jalan, untuk topik yang satu lagi... Syumulkan Islam tu?

khairyn said...

salam

pa'chik
hang jaga punch card dia ka? kikiki.. pandai je la ko ni.

king
haha.. jangan marah nanti kalauku panggil mu daging ayam!

elly
hahaha.. mak ayam la katakan.

mudin
oh! terimakasih daun keladi err halal meat! hehehe

enchek azhar
ya ya.. untuk mereka yang mahu berfikir kan? Ia Islam itu syumul. Masih lagi dalam proses pembelajaran.

BaYu SenJa said...

pernah disebut hadis yang bermaksud (kalau tidak salah saya.. wallahu a'lam, wa astaghfirullah jika silap.. andai kata bukan hadis, mungkin kata ulama' ) :-

3 nikmat yang menyeronokkan di dunia iaitu
1- makan daging (simbol makanan orang kaya),
2- naik daging (simbol menunggang kenderaan yang mewah)
3- masukkan daging dalam daging...(faham-faham sendri la...)

zura said...

Wah! bayu senja membuka mata dan minda ku... Ny, ko hayati cakap2 bayu senja tu...Kita pun dah nak senja nih...

khairyn said...

salam

bayu
eh? laaaa.. huh satu realiti.

zura
senja? hehehe.. aku baru subuh lalalala